Ga naar de hoofdinhoud

Fietsverbinding Gullegem - Moorsele via Bergelen

Van "Geef jouw idee | Mobiliteit"

Ga naar het project

In plaats van een sluiproute voor autoverkeer via Bergelen.

Met slalom tussen levensgevaarlijke paaltjes...

Een traktorsluis plaatsen die het mogelijk maakt om traag verkeer te laten fietsen naar het natuurdomein bergelen en een veilige fietsverbinding van Gullegem naar Moorsele.


Update: In kuurne hebben ze plakaat gezet die ook zou zelfde bekomen maar minder hinderlijk is. 'Verboden doorgang uitgezonderd plaatselijk verkeer & trage weg gebruikers'

Reacties(16)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Dominique Rebry
Geplaatst door:Dominique Rebry
7 jaar geleden
Ik kan dit alleen maar ondersteunen, zie ook mijn idee :-) : https://wevelgem.citizenlab.co/nl-BE/ideas/fietsstraat-bergelen
  • 2 likes
@Dominique Rebry ze hebben mij daar al op mijn fiets in de gracht gereden en weg waren ze .
    Alle voorstellen zijn goed om het sluipverkeer aan te pakken. Voor sommigen is bergelen met de paaltjes een leuke racebaan. Men heeft de mond vol van natuur, wandelen, .... maar in realiteit wil men met de wagen tot in het natuurgebied. Bergelen is niet aangelegd voor dergelijk verkeer en een regelrechte schande qua staat van het wegdek. Je zal maar een zwakke weggebruiker zijn en proberen te voet of met de fiets langs Bergelen te passeren. Het is een schande dat men de zwakke weggebruiker gebruikt om in de versmallingen het verkeer te proberen remmen. Heb je ooit al eens geprobeerd om die slalom te nemen zonder op het fietspad te rijden? En bij iedere wegenwerken is het hetzelfde, nog meer sluipverkeer in Bergelen, is het nu zo moeilijk om te anticiperen en maatregelen te nemen? Heb inderdaad eens wat lef en knip de straat zoals een enkele jaren terug het geval was.
    • 3 likes
    Borden halen niets uit en plaatselijk verkeer is een lachertje. Zie overheulestraat ! Niemand respecteert daar de borden en markeringen op de weg . Zonder controle doen de automobilist toch hun zin . Voor of na de brug een traktorsluis . Het is trouwens een natuurgebied en sluipwegen horen er niet !
    • 1 like
    Profiel van An Verstraete
    Geplaatst door:An Verstraete
    7 jaar geleden
    Lijkt me niet zo handig met zo'n tractorsluis aangezien er ook huizen staan in de straat, tot aan de brug. Afhankelijk van waar de sluis komt worden sommigen verplicht langs Moorsele rond naar Gullegem te rijden.
    • 1 like
    Profiel van Deboosere Ruben
    Geplaatst door:Deboosere Ruben
    7 jaar geleden
    @An Verstraete Hou zou u dan het verkeer stimuleren om een andere weg te nemen? Of op zen minst een stuk trager te rijden... Ik woon zelf in de straat, en heb geen probleem om via de Hondschotestraat en de N343 gaan. Is amper 5 min omrijden...
      Profiel van An Verstraete
      Geplaatst door:An Verstraete
      7 jaar geleden
      @Deboosere Ruben hoe het concreet anders kan, daarvoor zou ik de verschillende systemen moeten uitzoeken. Maar er moeten systemen zijn waarbij plaatselijk verkeer door kan en anderen nirt. Desnoods met op en neer gaande paaltjes en een badge ofzo.
        @Deboosere Ruben zeer juist ! Met mijn wagen rij ik ook zo , enkel met fiets door bergelen . Ik ben langs de gewone weg vlugger in bissegem dan langs bergelen en kleine ieperstraat en dappaardstraat !
          Profiel van Deboosere Ruben
          Geplaatst door:Deboosere Ruben
          7 jaar geleden
          @An Verstraete Zojuist gezien -> In Kuurne hebben ze de Stokerijstraat en de Pieter Vinckestraat ook een proef project gedaan met een traktorsluis en die na x aantal weken weer weg gedaan. Ze hebben in plaats een verboden doorgang uitgezonderd plaatselijk verkeer. gezet. Is eigenlijk nog een betere oplossing! Foto: https://photos.app.goo.gl/EbvZ6aqxuq3kjYw46
            Profiel van Erwin Decoene
            Geplaatst door:Erwin Decoene
            7 jaar geleden
            Gegeven de vele verkeersknopen in onze gemeente zou ik ivm werken elders dan liever voorstellen dat er een verwijderbaar systeem komt.
              Profiel van Deboosere Ruben
              Geplaatst door:Deboosere Ruben
              7 jaar geleden
              @Erwin Decoene Graag meer info hoe u de overlast dan zou oplossen? Indien ze de Heerweg & Bergelen richten op traag verkeer dan zouden mss net meer mensen de fiets nemen van gullegem naar moorsele? Het bestaande zwaar verkeer kan via de Hondschotestraat en de N343 gaan.
              • 2 likes
              Profiel van Erwin Decoene
              Geplaatst door:Erwin Decoene
              7 jaar geleden
              @Deboosere Ruben De foto toont een systeem dat statisch is. Maw eens een tractorsluis in feite altijd een tractorsluis. Een systeem dat snel en simpel aangepast kan worden is - denk ik - interessant omdat je daarmee kunt reageren op bijv. werken elders in de omgeving of op noodsituaties. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat je het op meer plaatsen kunt toepassen. Een voorbeeld van een (eerder technisch) alternatief voor een statische tractorsluis is bijv. werken met verzinkbare palen die wegzinken zoals in enkele Kortrijkse winkelstraten of een systeem dat werkt met nummerplaatherkenning. Een simpeler alternatief is werken met een betonplaat die met een verwijderbare verankering is vastgelegd maar die de technische dienst simpelweg met een vorklift kan verwijderen. Wat mij betreft mag zo'n systeem op vrijwel alle landelijke wegen in de gemeente. Concreet voor de Heerweg en Bergelen zou je bijv. een systeem met cameraherkenning kunnen toepassen dat bijv. zwaar verkeer uitsluit of doet betalen maar dat de lokale bewoners vrije doorgang heeft. Als je het nog radicaler wil aanpakken, kun je ultiem nog altijd een klassieke tractorsluis zetten maar dat komt in feite neer op het knippen van de straat. Iedereen die dan ergens aan de Heerweg of Bergelen moet zijn, is dan verplicht om door bijv. centrum Moorsele te gaan. Hoe wenselijk is dat dan?
                @Erwin Decoene de Heerweg is nu al gevaarlijk en zou ook dringend aangepast mogen worden . Bloembakken aan het eerste deel van de straat . Spiegels worden er afgereden en nu parkeert iedereen zich noodgedwongen op het voetpad ! Nu rijden ze nog vlugger . Controle ? 😢
                  Ik heb er vorig jaar ook iets van vernomen maar blijkbaar is het nu nog niet goedgekeurd ? Het is een uitstekend idee ! Het is daar nu een race om het eerst tussen de paaltjes te rijden 😡 Als fietser die naar Kortrijk moet om te werken is het daar s’morgens en s’avonds gevaarlijk .
                  • 2 likes

                  Delen

                  Geplaatst door

                  Huidige status

                  voorgesteld

                  Tags

                  Mobiliteit

                  Locatie

                  Unable to display map. WebGL2 support is required.
                  Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
                  https://esriurl.com/webgl-faq
                  Powered by Esri